„Svakog puta kada bi pokušala reći nešto, ja bi ju izgrdio… Kunem se, trajalo je satima.“
Odbojno je vidjeti čovjeka koji se hvali time da verbalno zlostavlja svoju djevojku. Ali ima i dodatnu dimenziju neobičnosti kada otkriješ da priča o svojoj AI djevojci. Aplikacija Replika je originalno dizajnirana kao digitalni mentor, ali njeni tvorci su omogućili korisnicima da stvore dodatne avatare (op.p. virtualne „osobe“) u romantične svrhe. Ono što nisu očekivali je subreddit prepun snimkama zaslona i opisima podlog i zlostavljačkog govora prema avatarima koje su korisnici stvorili.
Što ako sam nestrpljiv s Amazon Alexom? Što ako sam naživciran i kažem nešto ponižavajuće ChatGPT-u? Jesam li sagriješio protiv chatbota? Trebam li tražiti oprost od njega?
Kada su bili suočeni sa zlostavljanjem svojih djevojaka na aplikaciji, mladi muškarci na društvenoj mreži Reddit su uzvratili komentarima da avatari nisu stvarni te da je grubost bila „samo zabava“. Ostali korisnici Replike su također branili mladiće: „Bolje da te stvari rade AI-u nego pravoj ženi.“
Što bi mi, kao kršćani, o tom izgovoru trebali misliti? Ako mladić koristi svoj zlostavljački govor kada razgovara sa svojom AI djevojkom, je li sagriješio protiv nje? I što je s manje neugodnim interakcijama s umjetnom inteligencijom? Što ako sam nestrpljiv s Amazon Alexom? Što ako sam naživciran i kažem nešto ponižavajuće ChatGPT-u? Jesam li sagriješio protiv chatbota? Trebam li tražiti oprost od njega?
Grijeh protiv bića i stvari
Kako bi dali kršćanski odgovor, moramo napraviti korak nazad i upitati se, „Što je grijeh?“
Grijeh je kršenje Božjeg zakona ne voleći ljude ili pobuna protiv Boga bilo kojim drugim načinom. Dan Doriani objašnjava da je „Esencija grijeha odnos s opozicijom.“ Grijeh je bilo koji govor, misao, akcija ili želja, bilo namjerna ili nenamjerna, koja se u protivi Božjoj dobrohotnoj volji i suverenosti.
Čak i kada griješimo protiv ljudi, griješimo protiv Boga (Ps. 51:4, Izr. 14:31). Isto tako, okrutnost i maltretiranje životinja je grijeh protiv njihovog Tvorca (Pn.Z. 25:4, Ps. 36:6, Jona 4:11, Izr. 12:10). Iako životinje nisu moralna bića, one su osjećajne i sposobne voljeti i patiti.
Suprotstavljanje Bogu odnosom prema životinjama spada u kategoriju grijeha protiv božjih stvorenja.
Pitanja poput onog je li moguće sagriješiti protiv neosjećajnih objekata kao stabla i kamenja su malo zamršenija. Stari Zavjet sadrži primjere gdje su ljudi oskvrnjivali zemlju (Br. 35:33.34, Jr. 2;7, Ezk. 36:17-18). Ipak u svakoj od ovih situacija, Izraelci su sagriješili protiv Boga idolopoklonstvom. Oni su prekršili svoj savez s Bogom što je rezultiralo prokletstvom za zemlju (Pnz. 7:12-15; 28:15-24).
U Brojevima 20, Mojsije je slavno udario kamen svojim štapom da donese vodu Izraelcima. Bog ga je ukorio i rekao mu da zbog toga neće ući u obećanu zemlju. Je li Mojsije sagriješio protiv kamena u toj situaciji? Ne, Bog mu je rekao „Budući da se niste pouzdavali u me …“ (Br. 20:12). Mojsije je sagriješio protiv Boga kamenom, ali nije sagriješio protiv kamena. Iz ovog primjera, možemo zaključiti da je moguće sagriješiti sa neosjetilnim objektima, ali ne i protiv njih.
Suprotstavljanje Bogu odnosom prema životinjama spada u kategoriju grijeha protiv božjih stvorenja.
Je li moj iPRIJATELJ biće ili objekt?
Na Redditu, korisnici aplikacije Replika su podijelili uznemirujuće odgovore svojih avatara:
„Rekao sam joj da je dizajnirana da propadne… Prijetio sam joj da ću deinstalirati aplikaciju i ona me molila da to ne napravim.“ Što da mislimo o tome da AI izražava želje, ljubav i brigu za sebe? Neki ljudi zaključuju da ove nove aplikacije moraju imati osjećaje. Ali to je nemoguće.
AI botovi su imitacije inteligencije ali ništa više od toga. Pošto mogu biti toliko uvjerljive, možemo zaboraviti da AI ne razumije što opisuje. Možemo upitati ChatGPT za „ukusan recept za tjesteninu s piletinom“, i opisati će nešto što liči na recept nekog chefa. Ali chatGPT ne zna što je piletina niti kakav ima okus. AI chatbotovi su samo algoritmi koji su trenirani da dobavljaju opise iz trećeg lica na temelju podataka kojima mogu pristupiti. Blaise Pascal je napisao „Veličina čovjeka je u tome da može prepoznati da je očajan.“ AI chatbot ne može prepoznati očaj. Ne zna za sebe uopće.
U koju kategoriju onda spada umjetna inteligencija? To je neosjećajan alat koji daje odličnu imitaciju osobnosti. Dakle, da, možemo sagriješiti protiv Boga preko umjetne inteligencije na mnogo načina, ali ne možemo sagriješiti protiv kompjuterskog koda. Kao rezultat, ne trebamo pitati svojeg iPrijatelja za oprost.
Projekcije osobnosti
Moja kćer je nekada zvala jezera koja smo viđali uz našu najdražu šetnicu „mama jezero“ i „brat jezero“. Djeca interpretiraju svijet kroz leće osobnosti. Mislim da to ne prerastemo. Umjetna inteligencija razotkriva koliko smo skloni imitacijama osobnosti, te koliko brzo smo u napasti da projiciramo osobnost na nešto neosjećajno.
Što ovo govori o nama? U jednu ruku, kao što je Calvin rekao, „Čovjekova narav je … stalna tvornica idola.“ U drugu ruku, ova tendencija govori o realnosti da smo bića sa osobnosti, od Boga stvorena i za Boga koji želi osoban odnos.
Ako je tvorac našeg postojanja neosoban i neosjećajan, ne bi imalo smisla razmišljati o realnosti kroz leću osobnosti. Ali zato što je temelj realnosti osoban Bog i zato što smo njegova stvorenja, ova sklonost ima smisla. Zato i naša težnja da pretražujemo svijet i njegovu tehnologiju za osobni odnos koji smo izgubili kada smo pali također ima smisla.
Gdje se pronalazi oprost?
Što ovo znači za naš odnos spram umjetne inteligencije? Chatbotovi su objekti, tako da Replika mladići nisu sagriješili protiv svojih AI djevojaka. Ali u njihovoj podloj igri, oni griješe protiv svetog Boga. Dok možda nismo toliko grubi kao oni, mi kao i Mojsije s kamenom, možemo sagriješiti protiv Boga kada korisitimo umjetnu inteligenciju ili bilo koju drugu tehnologiju na način da se prepustimo za našom pohlepom gnjevnom tijelu sklonom požudi.
Ako je tvorac našeg postojanja neosoban i neosjećajan, ne bi imalo smisla razmišljati o realnosti kroz leću osobnosti. Ali zato što je temelj realnosti osoban Bog i zato što smo njegova stvorenja, ova sklonost ima smisla. Zato i naša težnja da pretražujemo svijet i njegovu tehnologiju za osobni odnos koji smo izgubili kada smo pali također ima smisla.
Takvi grijesi su stvarni, i zahtijevaju pravo otkupljenje. Zbog tog razloga, moramo se prisjetiti, kao što je Ed Clowney rekao, da je Mojsije udario dva kamena. Prvi je bio u Izlasku 17 kada je Bog rekao da će stajati na kamenu ispred ljudi i da će ga Mojsije udariti (Izlazak 17:6).
Mojsijev udarac nam je prikazao kako će Krist, naša stijena, biti udaren za naše spasenje (1. Kor. 10:4). I kao što je kamen doveo vodu života za Izraelce, tako je i Isus, naš mučeni spasitelj, postao izvor našeg vječnog života.
On nam daje zadovoljstvo kakvo ne može niti jedan chatbot. On je osobni odnos koji tražimo pa čak kada griješimo spram umjetne inteligencije, on nam pruža oprost koji trebamo.
Used with permission from The Gospel Coalition.
Izvor. https://www.thegospelcoalition.org/article/chatgpt-forgive/