In Memoriam Timothy Keller – Isus je došao da služi i umre

Okupili smo se kako bi se prisjetili i zahvalili Bogu za život vrijedan življenja. Otkako je Tim Keller preminuo, svjedočimo velikom broju hvalospjeva izrečenih u njegovu čast. Ipak, malo tih počasti spominje Timova postignuća, koja su bila brojna i značajna, ili njegove darove, koji su nedvojbeno bili ogromni. Ljudi se najviše sjećaju Timove osobnosti. Ne onoga što je činio, već tko je bio kao suprug i otac, kao mentor ili pastor, i – za mnoge od nas – kao prijatelj.

Čini se rijetkim u našem vremenu vidjeti nekoga tko ima toliko moći, a ipak je tako ponizan i usmjeren prema drugima. No, Tim nije bio takav zato što je bio neobičan. Tim je bio takav zato što je slijedio Isusa. Sve te osobine koje smo voljeli kod Tima odrazi su onoga što se može jasno vidjeti u Kristu. Ono što je Tim bio, nesavršeno, Krist je uvijek bio, u punini i savršeno. Isus je, ako smijem posuditi jednu od Timovih najpamtljivijih fraza, “pravi i bolji” (Timothy) Keller. Dakle, razmišljanje o Kristu je najbolji način na koji možemo cijeniti i razumjeti Tima.

U Evanđelju po Marku 10,45 zapisana je poznata Isusova izjava: “Ta Sin Čovječji nije došao da mu služe, već da služi i život svoj dade kao otkupninu za mnoge.” U toj kratkoj izjavi sažeto je srce kršćanske poruke i ključ života koji je vrijedan življenja. Isus ovdje iznosi dva tvrdnje: došao je služiti i došao je umrijeti.

Došao je služiti

Isus je došao služiti. To nas možda ne iznenađuje, jer smo upoznati s idejom služenja kao pozivom. Politika bi recimo trebala biti javna služba. Na mnogim mjestima čak i političare nazivamo “službenicima”. Uviđamo da su najbolji učitelji i liječnici obično oni koji svoj posao ne smatraju karijerom, nego pozivom, prvenstveno kao oblik služenja. Isto tako, imamo slična očekivanja i od vjerskih vođa. Očekujemo da nisu tu zbog sebe, nego zbog drugih.

Možda nas zato ne iznenađuje kada Isus kaže da je došao služiti. No, želio bih sugerirati da razlog zašto nas te riječi ne iznenađuju zapravo leži u tome što ih je Isus izgovorio. Živimo mnogo stoljeća nakon što je izgovorio te svoje riječi. Upravo zato što je Isus izgovorio ove riječi, sada živimo u društvu koje cijeni službu. Ako je to za nas normalno, to je zato što je Isus to učinio normalnim. Živimo u svijetu koji su izgradile njegove riječi.

Ako slijedimo logiku Kristovih riječi, ovo još uvijek nije stvarnost koja je prihvaćena kao što bi možda pretpostavili.

Njegove nevjerojatne tvrdnje

Isus ovdje ne kaže jednostavno “Sin Čovječji nije došao da bi mu služili”. Naprotiv, kaže: “Čak ni Sin Čovječji nije došao da bi mu služili.” Drugim riječima, ako bismo od bilo koga razumno mogli očekivati da ne služi, nego da mu drugi služe, to bi bio Sin Čovječji. No čak ni on nije došao da bi mu služili.

Sin Čovječji je naziv koji nalazimo u Starom zavjetu, u knjizi proroka Danijela. Opisuje osobu koja će se pojaviti s punom Božjom vlašću da zauvijek vlada cijelim svemirom. Danijel je rekao da će se upravo kroz Sina Čovječjega ispuniti svi Božji planovi i njegova svrha, te da je dostojan da mu se ljudi klanjaju. Osoba s božanskom moći i vječnom vlašću.

Upravo zato što je Isus izgovorio ove riječi, sada živimo u društvu koje cijeni službu. Ako je to za nas normalno, to je zato što je Isus to učinio normalnim. Živimo u svijetu koji su izgradile njegove riječi.

A upravo je taj Sin Čovječji onaj kime se Isus predstavljao. Vidite, Isus je poučavao kao nitko drugi, ali tvrdio je da je više od velikog učitelja. Došao je s duhovnim razumijevanjem koje i danas privlači brojne ljude diljem svijeta, ali tvrdio je da je puno više od duhovnog vođe. U takvim odlomcima, Isus je bez zadrške tvrdio da je božanski, da je sam Bog sišao na ovaj svijet – Bog je postao tijelom, Bog je postao čovjekom. Takve tvrdnje mogu zvučati van svake pameti suvremenim slušateljima, ali bile su tipične za Isusa. Isti čovjek koji je zahtijevao takvu poniznost i brigu za druge rado je tvrdio da je Bog.

No prije nego što odbacimo Isusa, trebali bismo primijetiti što on vjeruje da znači posjedovati autoritet Sina Čovječjeg. Isus ne prisvaja božansku vlast kako bi nas sve pokorio. Tvrdi da je najmoćnija osoba koja je hodala po zemlji, ali tu moć ne koristi za sebe, nego za nas – da služi, a ne da mu se služi.

Koristi svoju moć za nas

Isus nam pokazuje novu vrstu moći. Onu koja se žrtvuje za druge, koja nije grabežljiva. Onu koja ne postoji da bi iskorištavala slabije, nego da bi im pomogla. To je nova vrsta moći jer u ovom svijetu moć i veličina uvijek se čine usmjerenima prema isticanju važnosti samog sebe te da drugi bili na usluzi nama, a ne mi njima.

Prije mnogo godina, kao dio svoje pripravničke službe, proveo sam nekoliko mjeseci u crkvi u centru Bangkoka. Tamo sam upoznao različite profile ljudi. Jedan prijatelj radio je kao direktor za Aziju u ogromnoj multinacionalnoj kompaniji. Bio je vrlo, vrlo moćan. To je bilo očito po broju ljudi koji su mu bili na raspolaganju. Prva naznaka bila je kada je rekao: “Poslat ću jednog od mojih vozača da vas pokupi.” Jednog od mojih vozača! Kad smo stigli na posjed toga prijatelja, čuvari su stali u stav i pozdravili nas. Unutra su mi dali jelovnik i broj telefona njegova kuhara kako bih mogao naručiti što god želim. Svaki put kad sam se nagnuo prema naprijed, činilo se da netko iznenada dolazi da popravi jastuk na stolici iza mojih leđa.

Prema svjetovnom svjetonazoru, što više moći imate, to vam više ljudi služi. No kod Isusa nije tako. Tvrdio je da je on onaj s najvećom moći, onaj (prema našim mjerilima) koji bi najviše mogao tražiti da mu služe, ali kaže da cijeli smisao njegovog dolaska kao Sina Čovječjeg leži u služenju. Njegova žrtva nije bila uprkos njegovoj moći, nego je bila njezin najjasniji izričaj.

Njegova nam služba pokazuje božji karakter

Ovo je moć gdje sve više i više moći ne znači tiraniju, nego sigurnost. Vrsta je to moći gdje stavljanje drugih na njihovo mjesto znači staviti ih iznad sebe samog, a ne potčiniti ih sebi. Moć korištena na ovaj način pokazuje nam karakter samog Boga.

Očekivali bismo da Bog dođe u ovaj svijet i kaže nam da više radimo za njega – da budemo religiozniji, etičniji, moralniji, darežljiviji. Da budemo bolji. No Isus nam pokazuje da je Bog onaj koji odabire služiti. On je Bog kojem istinski značimo. Bog koji se brine o nama. Ovaj Bog nije te samo stvorio, nego je došao na ideju o tebi, i kada te stvorio to mu se svidjelo. On je Bog koji te ne vidi prema tvojim postignućima, izgledu, popularnosti, tome koliko zarađuješ, pa čak ni prema tvojim grijesima. On te vidi kao nekoga kome se isplati služiti.

Možda si danas ovdje i nisi siguran vjeruješ li u Boga. (Ili možda si siguran da ne vjeruješ). No spreman sam okladiti se da Bog u kojeg ne vjeruješ nije takav. A ako bi Bog trebao postojati, zar ne bi želio da bude ovakav? Bog koji živi da služi.

No Isus nam pokazuje da je Bog onaj koji odabire služiti. On je Bog kojem istinski značimo. Bog koji se brine o nama. Ovaj Bog nije te samo stvorio, nego je došao na ideju o tebi, i kada te stvorio to mu se svidjelo.

Umro je kao otkupnina

Isus kaže da je došao služiti. Možda neki od nas misle: “U redu, super. Ako je ovo stvarno, imam nekoliko prijedloga kako bi mi mogao poslužiti. Volio bih biti uspješniji u svom poslu, imati financijsku sigurnost, biti manje usamljen i imati obitelj koja je sretna i zdrava.”

Da, Isus je došao služiti. No ako je to prvo iznenađenje, drugo iznenađenje je način na koji je došao služiti. Isus je došao služiti, a Isus je također došao umrijeti. Kaže da je najveći iskaz služenja to što će umrijeti za nas. Njegova smrt na rimskom križu bila je smrt koja se ne može usporediti ni s jednom drugom smrti. Smrt je to koja je bila za našu korist jer je na križu dao “svoj život kao otkupninu za mnoge.”

Isusova je smrt služba jer je njegova smrt otkupnina. To znači da Isus ne iznosi samo smjele tvrdnje o sebi, nego i smjele tvrdnje o nama. Ljudi koji trebaju otkupninu su oni koji su zarobljeni. Kad je rekao da će njegova smrt za nas biti otkupnina, Isus tvrdi da nismo slobodni, da nismo gospodari samih sebe, da smo u škripcu.

Umro je da nas oslobodi

U trenucima dubljeg promišljanja toga možemo biti i svjesni. Postoji mnogo toga u životu što očigledno možemo kontrolirati, npr. gdje idemo i s kime se viđamo, možda čak i gdje živimo te koje poslove obavljamo. No ima toliko stvari koje su izvan naše kontrole. Postoje stvari u vezi nas samih koje bismo željeli promijeniti – naše sklonosti, reflekse, obrasce razmišljanja i ponašanja… U trenutcima kada smo iskreni sami sa sobom, znamo da nismo osobe kakve želimo biti ili kakve osjećamo da bismo trebali biti.

Kad to osjetimo, vidimo dublju stvarnost o sebi, stvarnost o kojoj je Isus često govorio. Kad su se naša srca okrenula od Boga, okrenula su se ka sebi. Sada smo svi iskrivljene verzije onoga što bismo trebali biti i ne možemo se iz toga sami izbaviti. Trebamo Isusa da nas otkupi.

Isusova smrt predstavlja nužnu cijenu za ono u što smo se upustili. Smrt nije samo prirodni kraj naših života; to je oblik duhovne ravnoteže. Smrt je više od samog fizičkog čina; to je duhovno pitanje. I upravo tu istinsku duhovnu smrt Isus je došao maknuti, osloboditi nas tako što će preuzeti smrt na sebe, za nas, umjesto nas. Primajući na sebi sve posljedice našeg grijeha i izopačenosti, preuzimajući našu smrt, poziva nas da dođemo i primimo novi život koji nudi.

Timothy Keller je bio izvanredan sluga. No bio je izvanredan sluga jer je dopustio Isusu da mu služi. To što je Krist služio njemu omogućilo mu je da tako lijepo služi mnogima od nas.

Hoćete li pronaći slobodu?

Poziva nas da pronađemo istinsku i konačnu slobodu u Njemu. Slobodu od svega što nas sputava. Sve što trebamo učiniti je doći k Njemu. Pouzdati se u Njega. “Dođite k meni svi vi koji ste umorni i opterećeni, i ja ću vas odmoriti” (Mt 11,28). Sve što trebamo učiniti je doći Isusu. To je ujedno i sve što možemo učiniti.

Timothy Keller je bio izvanredan sluga. No bio je izvanredan sluga jer je dopustio Isusu da mu služi. To što je Krist služio njemu omogućilo mu je da tako lijepo služi mnogima od nas. Hoćete li danas – baš u ovom trenutku – dopustiti Isusu da vam služi? Hoćete li odložiti svoj ponos, svoj osjećaj neovisnosti ili možda čak svoj osjećaj očaja? 

On je spreman ući u vaš život, prihvatiti vas i služiti vam.

Used with permission from The Gospel Coalition.

Izvor: https://www.thegospelcoalition.org/article/tim-keller-memorial-sermon/

O autoru:

Sam Allberry

Sam Allberry je pastor, apologet, autor i govornik. Autor je sljedećih naslova: 7 Myths About Singleness, Why Does God Care Who I Sleep With?, What God Has to Say About Our Bodies, te
zajedno s Rayom Ortlundom: You’re Not Crazy: Gospel Sanity for Weary Churches. Služi kao pomoćni pastor crkve Immanuel Nashville, kanonski je teolog Anglikanske crkve u Sjevernoj Americi te je suvoditelj podcasta organizacije The Gospel Coalition: You’re Not Crazy: Gospel Sanity for Young Pastors.

Podijelite ovu objavu:
Vezane vijesti