Uvodni korizmeni tjedan
Petak
TROJICA NA PUTU

Dok su išli putom, reče mu netko: »Za tobom ću kamo god ti pošao.« 58 Reče mu Isus: »Lisice imaju jazbine, ptice nebeske gnijezda, a Sin Čovječji nema gdje bi glavu naslonio.«
59 Drugomu nekom reče: »Pođi za mnom!« A on će mu: »Dopusti mi da prije odem i pokopam oca.« 60 Reče mu: »Pusti neka mrtvi pokapaju svoje mrtve, a ti idi i navješćuj kraljevstvo Božje.«
61 I neki drugi reče: »Za tobom ću, Gospodine, ali dopusti mi da se prije oprostim sa svojim ukućanima.« 62 Reče mu Isus: »Nitko tko stavi ruku na plug pa se obazire natrag, nije prikladan za kraljevstvo Božje.«

Luka 9,57-62

Moj je otac izmislio jedan izraz koji je često koristio da  bi mi dao do znanja kako nisam razumno razmišljao:  „Glava ti je puna razbijenog stakla.“ Ovaj (priznajemo, neobičan) izraz šalje važnu poruku. Pogrešno razmišljanje  znači da je nešto „razbijeno“ u tvojem umu; a pogrešno  razmišljanje može imati bolne posljedice. Isus je bio na  putu za Jeruzalem kako bi patio i umro. U vrlo kratkom  vremenu susreće tri čovjeka. U sva tri slučaja Isus preispituje  ispravnost njihovog razmišljanja o tome što stvarno  znači biti njegov učenik (najčešći izraz za kršćanina u evanđeljima  i Djelima apostolskim). 

Prvi čovjek samoinicijativno želi slijediti Isusa. Njegov  entuzijazam nema granica. Samouvjereno izjavljuje da će slijediti  Isusa gdje god pošao. „A što ako nemaš gdje spavati?“,  upita Isus. 

Jednom su trojica mladića stigla u misiju koju sam vodio  i izjavila: „Bog nam je rekao da ti se pridružimo.“ Ja sam im  rekao da, s obzirom na to da mene Gospodin nije unaprijed  obavijestio o tome, za njih nema smještaja i morat će spavati  na podu. Sljedećeg jutra više ih nije bilo. Izgleda da nisu bili spremni na činjenicu da Isusovi sljedbenici možda neće  imati jastuk na koji će nasloniti glavu. 

Za razliku od prvog čovjeka, koji se samoinicijativno  javlja, drugog je čovjeka Isus pozvao da ga slijedi. Međutim,  on želi pričekati da prođe očev pogreb. Je li se to upravo trebalo  dogoditi? Sudeći po Isusovom odgovoru, njegov je otac  još uvijek bio živ. Čovjek je rekao: Da, slijedit ću te…ali kasnije.  Gospodin daje poznat, pomalo zagonetan i možda poslovičan  odgovor: „Pusti neka mrtvi pokapaju svoje mrtve“.  U suštini, kad je riječ o slijeđenju Isusa, ništa drugo, čak ni  obiteljski odnosi, ne mogu nam biti prioritet. Nitko i ništa  nam ne smije biti ispred Krista. 

Treći se čovjek, kao i prvi, dobrovoljno javio, ali s dozom  opreza. (Je li on možda čuo prva dva razgovora?) Razum  mu je naložio da odmah iznese manji preduvjet. Želio se  pozdraviti sa svojim ukućanima – skromna molba, zasigurno.  Možda i pažljivo promišljena s obzirom na to da odjekuju  riječi Elizeja kad ga je Ilija pozvao u buduću službu  (1. Kraljevima 19,19-21). Isus odgovara na sličan način kad  kaže da nitko tko stavi ruku na plug pa se obazire natrag,  nije prikladan za kraljevstvo Božje. Njegovo upućivanje na  plug podsjeća ovog čovjeka na ono što je Elizej učinio kad  je pitao: „Dopusti mi da zagrlim svoga oca i majku, pa ću  poći za tobom“ – upravo to. Elizej se odmah pozdravio s  prošlošću. Uzeo je volove s kojima je orao (sigurno je bio iz  imućne obitelji), žrtvovao ih, skuhao meso na vatri zapaljenoj  spaljivanjem drva od jarmova i priredio zabavu za svoje  prijatelje povodom toga što je postao prorok pripravnik. To  je za farmera bilo istovjetno spaljivanju brodova. 

Ranije u evanđelju, Luka je zapisao prispodobu o sijaču  (8,4-8). Isto sjeme (Božja riječ) pada na tri vrste tla koja ne  daju trajan plod. Jedno sjeme padne uz put i bude odneseno;  ponekad padne na plitko, kamenito tlo gdje se pojavi trenutačna  radost, ali izostane pokajanja; a ponekad sjeme padne na trnovito tlo gdje ga „brige, bogatstvo i naslade života“  uguše. Ovi su ljudi bili testni slučajevi za tu prispodobu.  Koliko znamo, dogodilo se upravo ono što kaže prispodoba.  Isus ne poziva svakog učenika da napusti dom. Ranije u  evanđelju, čovjeku koji ga je htio slijediti rekao je da se vrati  kući i služi mu tamo (8,38-39). Ono što nas ovaj odlomak  uči je da Isus želi učenike koji će reći: „Spreman sam odreći se svega, ići bilo kamo i učiniti bilo što za tebe.“ 

RAZMISLITE 

• Koje sumnje imate u vezi Kristova gospodstva nad vašim životom? Što vam daje pouzdanje da ga vrijedi slijediti?