Photo by Al Elmes on Unsplash

Problem dobra

Ovaj „pokus” proistekao je iz mojih istraživanja o temi boli i ljudske patnje. Pitanja teku ovako:

„Sjetite se onog najgoreg što vam se u životu dogodilo.”

„U redu, sad se sjetite sljedeće najgore stvari koja vam se ikada dogodila.”

„A sada sljedeće.”

„A sada sljedeće.”

„A sada sljedeće…” [Ponovit ćete ovo sedam puta.]

Kad dođu do šestog-sedmog puta, ljudi se počinju smiješiti. To je neobično, jer tražimo da se ljudi prisjete užasnih događaja; osmijeh je uglavnom posljedica činjenice da se ljudi ne mogu sjetiti velikog broja takvih događaja.

Mislim da nikad nisam čuo nekoga tko je naveo više od deset stvari (čak ni dok sam predavao u ilegalnoj školi u Rumunjskoj za vrijeme staljinističkog diktatora Ceausceaua, kao i ni u Khartoumu u Sudanu, gdje sam podučavao izbjeglice iz Južnog Sudana, koji su proživjeli mučenje, odnosno koji su svjedočili mučenjima svojim prijatelja i članova obitelji).

Vjerujem da je moguće da netko ima dvadeset ili trideset takvih stvari, ali čak i toliki popis mali je u usporedbi s dobrim stvarima koje doživljavamo.

Zatim, zamolite ljude da vam kažu nešto o dobrim stvarima koje su doživjeli, da se prisjete situacija u kojima su svjedočili nečemu predivnom. Neka se prisjete trenutaka kad su se smijali, trenutaka kad im je bilo lijepo (tijekom dobrog razgovora, ukusnog objeda, fine šalice kave itd.). Neka se prisjete situacija u kojima su primili dar, situacija kad su nešto darovali i znali da su tako usrećili nekoga, situacija kad su mogli udahnuti bez boli, kad su mogli spavati s krovom nad glavom itd.

Jasno mi je da ovaj drugi popis donosi informacije koje će slušatelju ili slušateljici pomoći da se prisjeti ogromnog broja mjesta na kojima je doživio/doživjela nešto dobro te uglavnom napominjem da to nisam učinio s prvim popisom. Pa ipak, i naše vlastito iskustvo potvrđuje da je sve ono loše što smo pretrpjeli poput nasumičnih poteza kičicom na ogromnom platnu dobroga.

Ponekad znam pokazati na prvi članak svog kažiprsta desne ruke i spomenuti da je taj kažiprst jednom zgodom bio porezan do kosti. Postotak mojeg tijela koji je bio time pogođen iznosio je manje od jedan posto. Pa ipak, kad je došlo do ozljede, taj relativno mali dio mojeg tijela zaokupio je svu moju pozornost, jer je bolio. Pa ipak, ne želimo prenapuhavati patnje koje trpimo, kao što ne želimo zanemariti intenzitet boli svakog pojedinog lošeg događaja.

Nakon ovakvog inferencijskog razvoja misli volim reći ljudima: „Sjetite se onog popisa loših stvari iz vašeg života. Koliko vas je s vremenom doživjelo da iz neke od loših stvari s vašeg popisa na kraju proistekne nešto dobro? Ili se ono loše razriješilo ili je u takvom neriješenom stanju iz te poteškoće nastalo neko dobro (postali ste mudriji ili ste zbog tog iskustva u nečemu sazreli, postali sposobniji suosjećati s tuđim patnjama itd.).” Svatko kome sam to rekao, bez iznimke je (zasad) posvjedočio o tome da je iz neke loše situacije S VREMENOM proisteklo neko dobro.

Spominjem da se na mom popisu nalazi osam loših događaja i da je iz pet ovih loših događaja, gledano unatrag, proisteklo nešto dobro. I opet, nisam rekao da je svaka od ovih situacija riješena, ali ipak sam se razvio kroz njih i u tim patnjama sam otkrio određeno dobro.

Zatim postavljam pitanje: „Ako ste S VREMENOM dočekali neko dobro u onome što ste pretrpjeli, tada imate razloga vjerovati da će, KAD NASTUPI VJEČNOST, dobro proisteći iz svih vaših patnji.

Nadalje, nemate razloga tvrditi da iz loše situacije koju sada trpite nikad neće proisteći ništa dobro, jer vaše vlastito iskustvo suprotstavlja se takvoj prosudbi.

Pa ipak, ako nam netko kaže da vjeruje kako iz neke bolne životne situacije nikad neće izaći ništa dobro, bit ćemo veoma milostivi prema njemu jer svjesni smo da trpi. I naše vlastito iskustvo nam govori da trebamo imati milosti i razumijevanja za patnje drugih, jer i sami bismo to željeli kad bismo patili. Pa ipak, naše iskustvo nam isto tako govori da ne trebamo preozbiljno shvaćati tvrdnje da ništa dobro ne može proisteći iz sadašnjih patnji; to nije valjan argument, iako točno predstavlja našu bol u danom trenutku.

Used with permission from Dr. Jerry Root.
Izvor: https://www.drjerryroot.com/post/the-problem-of-good

O autoru:

Jerry Root

Dr. Jerry Root je profesor emeritus na Wheaton Collegeu, kao i gostujući profesor na Sveučilištu Biola, Talbot Graduate School of Theology i Moody Bible Institute. Autor je brojnih knjiga, članaka i publikacija usmjerenih na C.S. Lewisa. Dr. Root je predavao o temama C.S. Lewisa na 78 sveučilišta u 18 zemalja od 1980. godine. Oženjen je Claudijom i zajedno imaju četvero oženjene djece i 15 unučadi.

Podijelite ovu objavu:
Vezane vijesti