Zašto ne smijemo doslovno čitati cijelo Sveto pismo?

Transkript videa:
Prvo što bih rekla nekima koji me pitaju kako mogu doslovno shvaćati Bibliju je:
„Je li ti ikada srce bilo slomljeno?”
Ako su stariji od 15 godina, odgovor će gotovo sigurno biti „da“.
Zatim bih zamolila neka ispitaju što su pod tim mislili
kako bi shvatili da ne izvještavaju o srčanom zastoju ili fizičkom stanju srca.
Oni prenose duboku istinu kroz metaforu.

Biblija je puna takvih metafora, a Isus je bio pravi majstor metafore.
Tako je Isus pastir dobri,
on je svjetlo svijeta, on je pravi trs,
on je put, istina i život,
on je izvor žive vode.

Ako čitate samo Isusove izgovorene riječi u Bibliji,
a ljudi ponekad govore o Bibliji s crvenim slovima jer se žele usredotočiti samo na Isusove riječi,
pogledajte njegove riječi
i naći ćete metaforu za metaforom
te višestruke prigode u kojima Isus koristi metafore,
ljudi ga shvaćaju doslovno
i potpuno promašuju njegovu poentu.

Dakle, kada dođemo do Biblije, kao što dođemo do bilo kojeg razgovora ili bilo kojeg teksta,
trebamo razlikovati istinito od doslovnog jer to nisu međusobno zamjenjive stvari.
Tako, mogla bih vam reći da je moj otac liječnik
čime dajem doslovnu izjavu koja je u ovom slučaju neistinita
ili vam mogu reći da je Bog moj otac čime dajem metaforičku izjavu,
ali to je jedna od najistinitijih stvari koje bih mogla reći o sebi.

Jedna zanimljiva stvar vezana za biblijsku metaforu je ta što,
za razliku od mene ili bilo kojeg drugog ljudskog bića kada želimo napraviti metaforu,
mi gledamo oko sebe i mislimo si:
„O, ovo je na neki način kao ovo.“
Bog počinje s jednim cijelim korakom unatrag.
On ne gleda oko sebe i ne pronalazi stvari za usporedbu.
On zapravo stvara metafore.

Jedan takav primjer je roditeljstvo.
Bog nije pogledao ljudske roditelje i rekao:
„O, oni stvarno vole tu malu djecu, te bebe i te mlade ljude.
Moja ljubav je na neki način takva pa ću to upotrijebiti kao metaforu da izrazim svoju ljubav.“
Bog je zapravo stvorio roditeljstvo
kako bismo dobili uvid u njegovu ljubav,
a ako ozbiljno shvaćate biblijsku metaforu,
velik dio onoga od čega je satkan naš život je utjelovljena metafora
koja nam pomaže sagledati Božju ljubav i Božju slavu.

Neki će ljudi reći, ako nedoslovno uzimamo neke dijelove Biblije,
ne znači li to da tako možemo opravdati sve teške odlomke, izazovna učenja Svetoga pisma?
Nikako.
Na primjer, Isus je rekao:”Uđite na uska vrata!
Jer široka su vrata i prostran put koji vodi u propast i mnogo ih je koji njime idu.”
To je izuzetno izazovno učenje i ono je izraženo kroz metaforu.

U isto vrijeme, pisci evanđelja i novozavjetni autori se jako trude razjasniti
svoje tvrdnje da je Isus doslovno ustao od mrtvih;
tijelo, kosti, rane i sve to.
Nema načina da se kaže kako je ovo bio samo metaforički ustanak koji se dogodio u srcima učenika.
Utoliko što moramo biti vrlo pažljivi na metafore u Bibliji i moramo, kad god je to moguće, pokušati vjerno čitati Bibliju,
s razumijevanjem, te uzeti k srcu te metafore,
također ne možemo ovo koristiti kao opće opravdanje kojim brišemo onaj dio Svetog pisma kojeg smatramo neprikladnim
jer su zapravo mnoge nezgodne istine izražene kroz metafore,
a Biblija je bolno jasna u pogledu niza drugih nezgodnih istina koje nam je potrebno shvatiti krajnje doslovno.

O autoru:

Rebecca McLaughlin

Rebecca McLaughlin (Dr.sc., Cambridge University) doktorirala je Renesansnu književnost u Cambridgeu, a diplomirala Teologiju na koledžu Oak Hill u Londonu. Autorica je knjige Kršćanstvo pod povećalom koja je osvojila naslov najljepše evanđeoske knjige 2020. godine po izboru časopisa Christianity Today. Napisala je i brojne druge knjige, a na hrvatskom je dostupna Isus gledan očima žena.

Podijelite ovu objavu:
Vezane vijesti