Zašto nam Bog daje više detalja o Josipovu životu nego o bilo kojoj drugoj osobi u Postanku?
Knjiga Postanka ima zanimljivu strukturu. Prelijeće preko izvještaja o stvaranju poput rakete (oko 3% knjige), lebdi nad tisućljećima između Adama i Abrahama poput mlažnjaka (oko 15%- smanjujući brzinu i visinu iznad Noe), te kruži iznad Abrahama (21%), Izaka (8%) i Jakova (23%) poput helikoptera, lebdeći ovdje i ondje. Zatim se, na neki način, vozi cestom Josipova života, posvećujući tome gotovo 30% svog sadržaja.
Bog je uvijek namjeran u svojoj proporcionalnosti. Više ne znači nužno i važnije u Božjoj ekonomiji riječi. Poslanica Efežanima je mnogo kraća od pripovijesti o Josipovu životu, ali nije manje važna. Međutim, više podrazumijeva kako trebamo obratiti pozornost. Postoje ključne stvari koje Bog želi da mi vidimo.
Bog ima puno razloga zašto nas vodi kroz Josipov život, neki su očitiji od drugih. Pogledajmo jedan možda manje očigledan razlog.
Mjesta gdje vidimo Božju suverenost u Josipovu životu
Ako gledajući kroz prozor obratimo pozornost na krajolik, na ovoj vožnji možemo vidjeti zapanjujuću i uznemirujuću razinu Božje providonosne uključenosti u detalje Josipova života. Evo nekih od scena (upozorenje: neke od ovih scena mogle bi vas uznemiriti).
- Josipovo mjesto u patrijarhalnom redoslijedu rođenja bilo je dio Božjeg plana (Postanak 30,22–24).
- To znači da je Rahelina mučna borba s neplodnošću bila dio Božjeg plana (Postanak 30,1-2).
- Jakovljeva romantična sklonost prema Raheli i stoga njegovo (vjerojatno očinski neosjetljivo) favoriziranje Josipa bilo je dio Božjeg plana (Postanak 29,30; 37,3).
- Josipovi proročki snovi bili su (očito) dio Božjeg plana (Postanak 37,5–11).
- Ljubomora njegove braće (napomena: rivalstvo među braćom i obiteljski sukob) bila je dio Božjeg plana (Postanak 37,8).
- Zla, ubilačka i pohlepna izdaja njegove braće, te Judina uloga u tome, bili su dio Božjeg plana (Postanak 37,18–28; 50,20).
- Više od 20 godina obmanjivanja Jakova u vezi Josipa od strane njegove braće bilo je dio Božjeg plana.
- Postojanje zle trgovine robljem u to vrijeme bilo je dio Božjeg plana (Postanak 37,26-27).
- Potifarovo suučesništvo u trgovini robljem i njegov položaj u Egiptu bili su dio Božjeg plana (Postanak 37,36).
- Josipov izvanredni administrativni dar bio je dio Božjeg plana (Postanak 39,2–4).
- Potifarova naklonost prema Josipu bila je dio Božjeg plana (Postanak 39,4-6).
- Predanje Potifarove žene spolnom nemoralu bilo je dio Božjeg plana (Postanak 39,7–12, Rimljanima 1,24).
- Nepoštenje Potifarove žene bilo je dio Božjeg plana (Postanak 39,13–18).
- Potifarova nepravedna osuda Josipa bila je dio Božjeg plana (Postanak 39,19–20).
- Zatvor u koji je Josip bio poslan – onaj koji će primiti peharnika i pekara – bio je dio Božjeg plana (Postanak 39,20).
- Naklonost upravitelja zatvora prema Josipu bila je dio Božjeg plana (Postanak 39,21–23).
- Zavjera na visokoj razini i njezino razotkrivanje koje je rezultiralo zatvaranjem faraonovog peharnika i pekara bili su dio Božjeg plana (Postanak 40,1–3).
- Josipovo imenovanje da se brine za njih bilo je dio Božjeg plana (Postanak 40,4).
- Snovi koje su sanjali peharnik i pekar bili su (očito) dio Božjeg plana (Postanak 40,5).
- Josipova suosjećajna briga za njihova uznemirena srca bila je dio Božjeg plana (Postanak 40,6-7).
- Njihovo povjerenje u Josipov integritet, dovoljno da mu povjere svoje snove, bilo je dio Božjeg plana (Postanak 40,8-20).
- Josipovo razlučivanje značenja njihovih snova bilo je dio Božjeg plana (Postanak 40,12–13; 18–19).
- Egipatski sudski procesi koji su oslobodili peharnika i osudili pekara bili su dio Božjeg plana (Postanak 40,20–22).
- To što se peharnik dvije godine nije sjetio Josipa bio je dio Božjeg plana (Postanak 40,23–41,1).
- Vrijeme faraonovih snova bilo je dio Božjeg plana (Postanak 41,1–7).
- Nemogućnost faraonovih savjetnika da razaznaju njegove snove bila je dio Božjeg plana (Postanak 41,8).
- To što se peharnik sjetio Josipa i imao hrabrosti podsjetiti faraona na potencijalno sumnjiv događaj bio je dio Božjeg plana (Postanak 41,9-13).
- Dovoljno očajan faraon koji će poslušati hebrejskog zarobljenika bio je dio Božjeg plana (Postanak 41,14-15).
- Josipovo razlučivanje faraonovih snova bilo je dio Božjeg plana (Postanak 41,16-36).
- Čudesna količina neposrednog povjerenja koje je faraon imao u Josipovo tumačenje i savjet bila je dio Božjeg plana (Postanak 41,37–40).
- Faraonov dar Asenate (Egipćanke) Josipu za ženu bio je dio Božjeg plana (Postanak 41,45).
- Josipova dva sina s Asenatom, Manaše i Efrajim, bili su dio Božjeg plana (Postanak 41,50–52; 48,5).
- Složen spoj prirodnih pojava koji je uzrokovao izvanredno plodne godine nakon kojih su uslijedile izvanredno puste godine, sa svim rezultirajućim ljudskim blagostanjem i patnjom, te učvršćivanje egipatskog bogatstva i moći u faraonovim rukama bili su dio Božjeg plana (Postanak 41,53–57; 47,13–26).
- Prijetnja glađu koja je izazvala strašan strah i potaknula Jakova da pošalje svoje sinove u Egipat po žito bila je dio Božjeg plana (Postanak 42,1–2).
- Sigurno putovanje braće u Egipat i Benjaminov ostanak kod kuće bili su dio Božjeg plana (Postanak 42,3–4).
- Klanjanje braće Josipu, nesvjesno ispunjenje snova koje su mrzili, bio je dio Božjeg plana (Postanak 42,6).
- Josipov cijeli plan kojim će iskušati svoju braću bio je dio Božjeg plana (Postanak 42,7–44,34).
- Izbor Šimuna da ostane u Egiptu bio je dio Božjeg plana (Postanak 42,24). Jakovljevo odbijanje da pusti Benjamina vratiti se u Egipat, što je uzrokovalo kašnjenje povratka braće i Šimunovo zbunjujuće iskustvo u pritvoru, bilo je dio Božjeg plana (Postanak 42,38).
- Neumoljiva prijetnja glađu koja je potaknula Judu osobno zajamčiti Benjaminov siguran povratak i koja je prisilila Jakova konačno dopustiti Benjaminu ići u Egipat bila je dio Božjeg plana (Postanak 43,8–14).
- Uspjeh s kojim je Josip uspio nastaviti skrivati svoj identitet i optužiti Benjamina za krađu, kao i sva patnja koju su braća zbog toga doživjela, bio je dio Božjeg plana (Postanak 43,15–44,17).
- Judina spremnost da zamijeni svoj život za Benjaminov iz ljubavi prema ocu, te tako započne vlastitu prodaju u ropstvo kao što je započeo Josipovu prodaju u ropstvo, bila je dio Božjeg plana (Postanak 44,18–34).
- Josipov tajming u kojem se otkrio svojoj braći bio je dio Božjeg plana (Postanak 45,1–15).
- Jakovljevo saznanje od svojih sinova o Josipovu preživljavanju i položaju u Egiptu (i razotkrivanje prijevare njegovih sinova duge više od 20 godina sa svom pratećom boli) bilo je dio Božjeg plana (Postanak 45,25–28).
- Božje usmjeravanje Jakova da se preseli u Egipat bilo je (očito) dio Božjeg plana (Postanak 46,2–4).
- Preseljenje cijelog izraelskog klana u Egipat, gdje će živjeti i rasti 430 godina te na kraju postati strašno porobljeni, čime je ispunjeno Božje obećanje Abrahamu u Postanku 15,13-14, bilo je dio Božjeg plana (Postanak 46,5-47,12).
Kad bismo željeli, mogli bismo uključiti još scena s ove vožnje. Ali već nam samo ova daju puno toga za razmišljati.
Josipov i tvoj život
Josip je imao jedinstvenu ulogu u povijesti otkupljenja. Ali Božja složena uključenost u Josipov život nije jedinstvena samo za njegov život. Jedan od mnogih razloga zašto nam Bog daje detaljan prikaz Josipova života jest pokazati nam koliko je aktivan, kako nas nikada ne napušta niti zanemaruje na cijelom putu, s nama je i u dobru i u zlu koje doživljavamo (Hebrejima 13,5).
Josip je znao da je Bog blizu kada se probudio iz svojih proročkih snova i, vjerojatno, u situacijama kada je iskusio izvanrednu naklonost. Ali, koliko je Josip osjećao Božju blizinu u jami izdaje njegove braće, ili okovan u jišmaelskoj karavani, ili kada je lažno optužen za pokušaj silovanja, ili godinama zaglavljen u kraljevskom zatvoru, zaboravljen? Pa ipak, vidimo da je Bog bio tamo cijelo vrijeme čineći da sve pridonosi dobru za Josipa i milijune drugih (Rimljanima 8,28).
Da, Bog je čak i zle, gnusne stvari koje su ljudi činili Josipu okretao na dobro. Možemo to reći jer je upravo to sam Josip rekao svojoj braći o njihovoj izdaji: „…iako ste vi namjeravali da meni naudite, Bog je bio ono okrenuo na dobro: da učini što se danas zbiva – da spasi život velikom narodu.“ (Postanak 50,20).
Detaljna pripovijest o Josipovu životu je, između ostalog, ljubavno pismo tvog Dobrog Pastira (Ivan 10,11) – istog Dobrog Pastira koji je vodio Josipa kroz zelene pašnjake i dolinu smrtne sjene, prateći ga dobrotom sve dane njegova života (Psalam 23) – kako bi te podsjetio da bez obzira na to što doživljavaš, slatko ili gorko, dobro ili zlo, bez obzira na to koliko dugo to traje, On te nije ostavio samog/samu (Ivan 14,18). On je s tobom (Psalam 23,4), djeluje da sve pridonosi dobru (Rimljanima 8,28) i bit će s tobom do kraja (Matej 28,20).
Used with permission from Desiring God.
Izvor: https://www.desiringgod.org/articles/how-involved-is-god-in-the-details-of-your-life