Ako u Svetom pismu tražite primjere pobožnog braka, mogli biste se iznenaditi koliko su rijetki. Čak i parovi koji blistaju u nekim aspektima – Jakov i Rahela, Abraham i Sara, David i Abigajila – često imaju očigledne nesmotrenosti ili potpune neuspjehe.
Biblija nam daje puno učenja o braku, ali jako malo stvarnih brakova koje bismo mogli nasljedovati. Zbog toga je ljubav poput one između Boaza i Rute još ljepša. Od svih brakova u Bibliji, ima li išta pohvalnije od kratkog pogleda koji imamo na ovog pravednog Judinog sina i njegovu Moapsku nevjestu?
Kada je Boaz našao svoju buduću nevjestu kako leži kraj njegovih nogu u tamnoj noći na gumnu, rekao je: „I zato se, kćeri moja, sada ne plaši: učinit ću ti sve što zatražiš, jer sva vrata moga naroda znaju da si čestita žena“ (Ruta 3,11). Svojom iznenađujućom odanošću, svojom neustrašivom hrabrošću, ovisnošću o Bogu i svojom podložnom inicijativom, Ruta je dokazala da je čestita žena – vrijedna poštovanja i divljenja, te vrijedna muževljeve odanosti.
Međutim, promatrajući Rutinu vrijednost, susrećemo i čovjeka jednake vrijednosti, muškarca kojem žena poput nje može vjerovati i slijediti ga.
Hodati s hrastovima
Držeći Rutu i Boaza uzorima mladenke i mladoženje, treba reći kako imamo samo pet redaka koji opisuju njihov stvarni zajednički bračni život (Ruta 4,13-17). Međutim, ovaj kratak opis može na čudan način naglasiti pouke iz njihove ljubavi za nas danas – za brak, da, ali još više u potrazi za bračnim partnerom tijekom hodanja. Možemo puno toga pretpostaviti o tome kakvi su Boaz i Ruta bili u braku, upravo zbog onoga što vidimo o njima prije nego što su se vjenčali.
Sveto pismo drži Boaza i Rutu, kao muškarca i ženu, dostojne doživotnog saveza. Oni pripadaju među uzorne ljude za kakve bi se pobožna osoba trebala željeti vjenčati. Njihova nas ljubav podsjeća na jako važan, nepopularan komadić mudrosti: Tko su naši izabranici prije braka, to će u značajnoj mjeri biti i u braku. Mnogi se nepromišljeno vjenčavaju s nedostojnim muškarcima ili ženama, nadajući se da će ih oltar nekako učiniti dostojnima; mudri znaju kako sami zavjeti ne mogu promijeniti ničiji karakter.
Hrastovi niču iz žira, a ne iz trnja. Supružnici se razvijaju u braku kao što i mladi hrastovi s godinama rastu u moćne hrastove. Istina, Bog može i neke nedostojne supružnike potpuno preobraziti tijekom braka. Ali općenito govoreći, nedostojan dečko će se pokazati nedostojnim mužem, a nedostojna djevojka, nedostojnom ženom. Dok Bog ponekad može čudesno podići hrast iz trnovitog tla, ne bismo se trebali vjenčati s trnjem, već čekati da Bog donese žir – dostojnog muškarca ili dostojnu ženu, Rutu ili Boaza.
Dakle, za svaku ženu koja traži svoj žir, što je Boaza učinilo muškarcem dostojnim žene poput Rute?
Zaista čestit čovjek
Kad prvi put susrećemo Boaza, pripremljeni smo na to kakvim će se on čovjekom pokazati:
„Noemi je imala rođaka s muževe strane, bogatog i utjecajnog čovjeka iz Elimelekove obitelji. Zvao se Boaz.“ (Ruta 2,1, SHP)
Prije nego što su se Ruta i Boaz uopće vidjeli, rečeno nam je da je ovaj čovjek bogat i utjecajan — muškarac vrijedan povjerenja i poštovanja koji će se ponašati časno u svim okolnostima, brinuti se za one koji su mu povjereni i štititi ranjive, umjesto da iskorištava svoje bogatstvo ili moć za sebičnu i grešnu dobit ili zadovoljstvo.
Jer istinski čestit muškarac jednako je čestit u tajnosti kao i kad ga drugi gledaju – a Boaz je bio upravo takav muškarac.
Muškarac koji štiti
Boazova vrijednost počinje s njegovom brigom za Rutu, ranjivu udovicu daleko od kuće, čak i kada od toga nije bilo nikakve koristi za njega. Kad ju je sreo u polju, rekao joj je:
„Čuj me, kćeri moja, ne idi pabirčiti u drugoga, nego se drži mojih njiva i mojih poslenika. Pazi na kojoj njivi oni žanju, pa idi za njima. A naredio sam momcima da te nitko ne dira.“ (Ruta 2,8-9)
Tek što ju je upoznao, odmah je preuzeo odgovornost za njezinu dobrobit. Pazio je, koliko je do njega bilo, da joj nitko ne naudi. I nije čekao da se nešto dogodi u polju, nego je prvo otišao do muškaraca i zapovjedio im neka je ne diraju. Dobri muškarci dovoljno su pronicljivi predvidjeti što prijeti onima pod njihovom zaštitom i dovoljno su hrabri učiniti sve što mogu kako bi osujetili te prijetnje.
Dakle, štite li muškarci s kojima želite izlaziti ili se vjenčati žene oko sebe? Vidite li da poduzimaju proaktivne napore u zaštiti žena, posebno neudanih žena, od opasnosti ili štete? Jedan od načina kako muškarac može pokazati svoju vrijednost u hodanju je jasno izražavanje svojih interesa i namjera (ili nedostatka istih), umjesto prepustiti se dvosmislenosti i flertu. Ostavlja li za sobom trag zbunjenih i ranjenih srca?
Muškarac koji proviđa
Ova Boazova posvećenost zaštiti spojena je sa životnim stilom opskrbljivanja. Muškarci koji će štititi ženu i dobro se brinuti za nju u braku su muškarci koji štite i brinu za druge izvan braka.
„Čuj me, kćeri moja,” kaže on Ruti, „ne idi pabirčiti u drugoga, nego se drži mojih njiva i mojih poslenika… Kad ožedniš, idi k posudama i pij što moje sluge zahitaju.” (Ruta 2,8–9). Vidio je gladnu ženu i pobrinuo se neka ima što jesti. Vidio je žednu ženu i pobrinuo se da ne ostane žedna. Nije (kao što bi toliki muškarci učinili) ignorirao potrebu pred sobom, ili pretpostavio da će se netko drugi pobrinuti za to, ili se opravdavao da nema dovoljno za sebe, već je rado i brzo uskočio opskrbiti.
Većina neudanih žena ne pabirči susjedovu njivu za svoj sljedeći obrok, pa čini li to ovu Boazovu kvalitetu nevažnom za danas? Zasigurno ne. Čestiti muškarci su muškarci koji proviđaju u bilo kojem kontekstu, te primjećuju i predviđaju potrebe svog određenog konteksta. Dok promatrate muškarce za koje biste se mogli udati, vidite li kako prelijevaju – vrijeme, novac, posao, pozornost – u potrebe oko sebe? Ili se čini kako čine tek toliko da sebi osiguraju egzistenciju?
Je li to tip muškarca koji, ne samo da će zaraditi dovoljno novca kako bi stavio hranu na stol (što je važno), nego će također dosljedno, čak i ako nije savršeno, proviđati za vas i vašu obitelj kroz molitvu, kroz slušanje, kroz učinkovito planiranje i komunikaciju, kroz podučavanje i disciplinu u roditeljstvu, kroz otvaranje Božje riječi s vama? Je li on tip muškarca koji proviđa radosno, iz obnovljenog srca, a ne nevoljko ili pod prisilom?
Dobar muškarac
Briga i zaštita koju je Boaz pokazao Ruti bili su izraz neobične dobrote. Kad je Noemi čula kako je Boaz primio Rutu koja pabirči na njegovim poljima, rekla je: „Neka Jahve blagoslovi onoga koji ne uskraćuje dobrote svoje ni živima ni mrtvima!“ (Ruta 2,20).
Kao i danas, njegova je ljubaznost bila u oštroj suprotnosti s mnogim muškarcima oko njega. Ljudi nisu bili iznenađeni kada su muškarci bili sebični, ili grubi, ili kada su iskorištavali žene – zašto bi inače Boaz morao narediti svojim ljudima da je ne diraju? Ali Boaz nije bio poput tih muškaraca. Bio je dovoljno jak da providi, dovoljno čvrst da zaštiti, ali i dovoljno ljubazan da brine, da se žrtvuje, da voli. Dobri ljudi su jaki, hrabri i vrijedni, ali su jednako toliko ljubazni.
„A sluga Gospodnji treba… da bude nježan prema svima“, kaže Pavao (2. Timoteju 2,24). Moraju biti nježni/ljubazni jer Bog tako kaže, da, ali i zato što su povučeni pod vodopad njegove dobrote (Efežanima 2,7). Dobrota ispunja Božje ljude, i oni znaju gdje bi bili bez Božje dobrote. Naši su prijatelji mudro odabrali ovaj redak za svoj vjenčani tekst: „Budite jedni drugima dobrostivi, milosrdni; praštajte jedni drugima kao što i Bog u Kristu nama oprosti“ (Efežanima 4,32).
Je li čovjek za kojeg biste se mogli udati sposoban, uz Božju milost i pomoć, za ovakvu vrstu dobrote, nježnosti i opraštanja? Je li ga razorna Božja dobrota ponizila i smekšala?
Muškarac koji otkupljuje
Boazova vrijednost, kao i vrijednost svakog muža, je vrijednost koja se odražava. Boazova slava je svjetlost koja se odražava od Sina, Krista koji će jednog dana otkupiti svoju nevjestu.
Kad je Ruta prišla Boazu, rekla je: „Ja sam Ruta, sluškinja tvoja. Raširi skut svoje haljine na sluškinju svoju jer si mi skrbnik.“ (Ruta 3,9). U to vrijeme u Izraelu, „rođak-skrbnik“ bio je rođak koji je platio kako bi otkupio člana obitelji iz ropstva ili zemlju koja je bila prodana ili oduzeta zbog siromaštva (vidi Levitski zakonik 25,23; 47-49). Boaz nije bio najbliži skrbnik, ali je bio najbliži koji je bio voljan oženiti udovicu i ovjekovječiti lozu njezina muža (Ruta 4,5-6).
I tako Boaz izjavljuje, da svi čuju, „Uzimam za ženu Rutu Moapku, ženu Mahlonovu“ (Ruta 4,10). Otkupio ju je od njezine tuge i siromaštva kao sliku kako će Krist na kraju otkupiti grešnike poput nas od daleko gore sudbine. Čestiti Boaz ustao je ispuniti dužnost koju će Pavao jednog dana dati svakom kršćanskom mužu:
„Muževi, ljubite svoje žene kao što je Krist ljubio Crkvu te sebe predao za nju da je posveti, očistivši je kupelji vode uz riječ te sebi predvede Crkvu slavnu, bez ljage i nabora ili čega takva, nego da bude sveta i bez mane.“ (Efežanima 5,25-27)
Zajednica koja je blagoslov
Kao što je slučaj sa svakim dobrim brakom, blagoslovljena zajednica između Boaza i Rute gotovo odmah prelazi u blagoslov na druge. Prvo je došao njihov sin Obed: „Tako Boaz uze Rutu i ona posta žena njegova. Uđe on k njoj i Jahve joj dade te ona zatrudnje i rodi sina“ (Ruta 4,13). Ne saznajemo puno o Obedovoj priči, ali mogu samo zamisliti kakav je to golemi blagoslov biti odgojen od strane takvog oca i majke.
Vidimo, međutim, kako je njihov brak blagoslovio Rutinu svekrvu: „Onda žene rekoše Noemi: ‘Blagoslovljen bio Jahve koji ti danas nije uskratio skrbnika! I prodičio njegovo ime u Izraelu! On će biti tvoja utjeha i potpora starosti tvojoj; jer ga rodi snaha tvoja koja te ljubi i koja ti vrijedi više od sedam sinova.’“ (Ruta 4,14-15). Kad je Noemi stigla u Betlehem, rekla je: „Ne zovite me više Noemi, nego me zovite Mara; jer me Šadaj gorčinom ispunio!” (Ruta 1,20). Ali preko Rute i Boaza, njezino se žalovanje pretvorilo u ples. Smrt i očaj ustupili su mjesto novom životu i nadi. Što je Gospodin uzeo, vratio je i mnogo više kroz zdrav, ispunjen brak.
Ipak, što je najvažnije od svega, plod i blagoslov njihove ljubavi proširit će se mnogo dalje i šire. „I prozvaše ga Obed; on je otac Jišaja, oca Davidova.“ (Ruta 4,13-17) – i kroz Davida, sada znamo, dolazi Krist. „Otkupitelj“ je rodio Otkupitelja, čija će krila štititi narode. Njihovo je sjedinjenje (na kraju) proizvelo sjeme koje će zdrobiti glavu zmije (Postanak 3,15). I dok naši vjerni brakovi neće donijeti još jednog mesiju, oni mogu razmnožavati i širiti otkupljenje, iscjeljenje i ljubav koju je naš Otkupitelj kupio za nas.
Dakle, dok težite braku, tražite supružnika koji će vam pomoći izgraditi brak koji je blagoslov – brak koji je toliko sretan u Bogu da se prelijeva ispuniti potrebe drugih.
Used with permission from Desiring God.
Izvor: https://www.desiringgod.org/articles/a-man-worthy-of-a-wife